středa 5. února 2014

Gruzínské chačapuri

Chačapuri jsou chlebové placky s různou náplní původem prý z Gruzie. A jak blbě to slovo zní, tak skvěle chutná. Fakt. O Gruzii vím celkem kulový, ale placky mají náramný :-) Prvně jsem ochutnala vloni v létě na Apetit pikniku u Polévkárny. A zamilovala se na první kousnutí. do té krásně vláčné placky plnou sýra, hmmmm... Nešlo jinak. Dlouho jsem si říkala, že se o jejich přípravu musím pokusit i doma. Ale až dneska jsem se v noci probudila a měla náhlé vnuknutí, že si je upeču k obědu. 


Recepte inspirována u pana Cuketky

Potřebovala jsem (na dvě placky):

500 g mouky (jsem nezmar - opět to byla půl na půl bílá hladká s celozrnnou pšeničnou, ale rozhodně nemusí), lžička soli, 60 g rozpuštěného másla, 3 vejce, 125 g vlažného mléka, asi 15 g čerstvého droždí, lžičku cukru

400 g sýra (použila jsem rozdrobený balkán, nastrouhanou goudu a měkký kozí), žloutek s mlékem na potření, máslo na potření hotových placek


Začala jsem přípravou kvásku - do vlažného mléka s cukrem jsem rozdrobila droždí, promíchala a nechala vzejít. Asi po 10 minutách jsem promíchala s moukou, solí a rozpuštěným máslem. Nakonec jsem do těsta zapracovala vejce a nechala asi hodinu kynout.

Když těsto vykynulo, ještě jsem ho propracovala, rozdělila na půl a z každé části rukama vytvarovala placku. Na každou jsem rozprostřela půlku sýrové náplně a skládala od krajů ke středu - jakoby do balíčku. A z balíčku vytvarovala jakoby do koule, kterou jsem i s náplní opět tvarovala do placky, která by neměla ve finále být tlustší než 1 cm.

Vytvarované placky jsem potřela žloutkem s trochou mléka a po jedné pekla v troubě vyhřáté na 250°. Hotovo bylo asi po 8-10 minutách. Po upečení jsem placky potřela troškou másla, aby byly hezky vláčné.


A byl to bezva nápad. Chačapuri se vyvedly a fakticky jsem si moc pochutnala. Navíc k nim jsem si dala polníčkový salát s kukuřicí, balkánem a restovanou cuketou a bylo to prostě pospolu žůůůžo.... Takže můžu přípravu rozhodně všema dvaceti doporučit i Vám :-)

19 komentářů:

  1. Už jsem obdivovala na instagramu, mňami! Vypadá to krásně:)

    OdpovědětVymazat
  2. Poslední fotka je jako z nějakého jídelníčku luxusní restaurace. Dala bych si hned a to jsem před chvílí baštila!

    OdpovědětVymazat
  3. A vůbec, dneska vyzkouším k večeři! Vážně mě to naladilo.

    OdpovědětVymazat
  4. vypadá to lahodně, miluju sýýýr :D

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá to sakra dobře! Kvasnice se mi povalují po ledničce, tak že bych vyzkoušela? :))
    Sýr já můžu, to zas joooo. :P

    OdpovědětVymazat
  6. šikovne a rychle to vyzera na tom obrazku a určite aj vyborne:)

    OdpovědětVymazat
  7. To je moc lákavé! Hned bych ochutnala. Tvoje recepty jsou nej!

    OdpovědětVymazat
  8. Achjo, proč já jsem jen nebyla na obědě v Běstovicích? (Běstovnicích?:D) No nic, ukážu to Terce (i když beztak to už viděla:D) a budeme o víkendu péct!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím, co by ti naservírovali v Běstovnicích, ale u nás toho bylo dost, tak taky nevim, proč si nepřijela poobědvat! :-D

      Vymazat
  9. Jak jsem tu fotku viděla na instagramu, byl ok mi jasné, ze tohle musím zkusit :-)

    OdpovědětVymazat
  10. dnešní večeře je jistá, akorát já smíchám brokolici a sýr dohromady - dávají do nich taky špenát a hodně kozí sýr :)

    OdpovědětVymazat
  11. Hmm, to vypadá náramně! O víkendu vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat
  12. tak tyhle veci ja muzu, to si pochutnam :)

    OdpovědětVymazat
  13. ahojky,
    zeptam se jako trubka:neudelas nekdy recept na gulas?
    Od tebe se mi kazdy recept vzdy povede a vcera jsem delala gulas a fakt hruza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám radost, že se ti daří podle mě kuchtit :-) No guláš zrovna moc nemusím, ale přítel bude mít radost, tak ho můžu někdy zkusit :-)

      Vymazat
    2. obyč guláš podle romana vaňka je fajn ;)

      Vymazat
  14. Aaaa loni v létě jsem byla v gruzii a od tý doby je dělám pořád - nejlepší věc na světě! Tam je měli i s masem a kdovíčím, ale nejlepší jsou jen se sýrem, v ruských potravinách maj i ten původní sýr .... Jinak jsem se tam ještě zamilovala do "khinkali", to jsou takový balíčky, jakoby pelmeně, s mletým masem a tunou koriandru, jsou výborný

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář přijmi můj dík!